Communicatie is het toverwoord op een werf

Zowel in Rijmenam als in Baal werken de aannemers en de lokale middenstandsverenigingen van bij de start van de werken intens samen. Klanten overtuigen om tijdens de werken in de dorpskern te blijven winkelen, het vergt wat creativiteit maar is absoluut mogelijk, bewijzen de handelaars er.

Voorbeeldwerven

Een werf voor de deur is nooit leuk. Moeilijk bereikbare straten, modder of stof, het hoort er nu eenmaal bij. Met continu meer dan 150 werven over heel Vlaanderen, zet Aquafin daarom stevig in op ‘minder hinder’-maatregelen en een goede communicatie naar omwonenden. Niet zelden onderneemt de buurt zelf actie om de hinder te beperken. In Rijmenam en Baal maakte de middenstand een positief verhaal van de werven in hun dorpskernen.

Communicatie centraal

Centraal in beide verhalen staat ‘communiceren’. Zowel in Rijmenam als in Baal werken de aannemers en de lokale middenstandsverenigingen van bij de start van de werken intens samen. In beide gemeenten hebben de handelaars een aanspreekpunt dat elke werfvergadering volgt. Daar wordt onder meer de timing voor de volgende weken besproken. Zo blijft iedereen op de hoogte van wat te verwachten. Belangrijk is dat de twee gemeentebesturen van bij het begin hun verantwoordelijkheid namen om samen met de bewoners de last tot een minimum te beperken. Ze werken ook nauw samen met de werfpartners. De aannemers van hun kant stellen zich zeer bereidwillig op en proberen op de vele vragen van de bewoners een antwoord te bieden.

werf Aquafin

Acties voor de klanten

Klanten overtuigen om tijdens de werken in de dorpskern te blijven winkelen, het vergt wat creativiteit maar is absoluut mogelijk, bewijzen de handelaars in Rijmenam en Baal. Michel Voskresensky, juwelier en voorzitter van de middenstandsvereniging in Rijmenam getuigt: “Je kan bij de pakken blijven zitten of je kan actie ondernemen. We besloten een positief signaal te geven en nodigen de bewoners uit om lokaal te blijven winkelen. Via een spaarkaart ontvang je stempels als je lokaal blijft winkelen. Met elke volle spaarkaart kan je een VIP-ontbijt winnen”. Ook Baal organiseerde een gelijkaardige actie. Daar werd maar liefst 2500 liter brandstof verloot.

werf Aquafin

Goede sfeer

In beide gemeenten zat de sfeer op de werven van begin af aan goed. Rijmenam verwelkomde de arbeiders met een ontbijt toen de werken begonnen. Intussen werden ze zelfs al vergast op een massage. Ook in Baal werden de werkmannen getrakteerd door de winkeliers. Van drankjes en ijsjes tot maandelijks gratis frieten. Annick Geets, eigenares van frituur ‘De Kannibaal’ vertelt: “Van in het begin had de aannemer goed begrepen wat onze belangrijkste bekommernissen waren: een goede bereikbaarheid en proper werken. Tegen het weekend zorgen er ze bijvoorbeeld voor dat het dorp zo toegankelijk mogelijk is. Zo kunnen onze klanten ons altijd bereiken”.

Wederzijds respect

Dat er wederzijds respect is, beamen ook de aannemers. “De bewoners waarderen onze open communicatie. Zij gaven ons dan weer van in het begin het gevoel dat we welkom waren, en dat werkt de samenwerking alleen maar in de hand. We helpen waar we kunnen”.

Waar voert Aquafin rioleringswerken uit?

Naar het overzicht