Duaal leren als eerste praktijkervaring

De schoolbanken af en toe wisselen voor het echte bedrijfsleven? Dat kan bij Aquafin.

Alsmaar meer jongeren uit het secundair onderwijs kiezen voor duaal leren. Meer dan 190 scholen bieden vandaag ruim 80 duale opleidingen aan. Aquafin stapte vorig jaar mee in het aanbod langs werkgeverszijde. Er is ook een meerwaarde voor het bedrijf want door de kruisbestuiving van kennis blijven wij ook op de hoogte van nieuwe inzichten vanuit het onderwijs. Daarnaast maken de leerlingen op een andere manier kennis met het bedrijf en wie weet krijgen ze ooit zin om in de waterzuiveringssector te werken.

duaal leren

Goede begeleiding

Wanneer de jongere op de werkvloer arriveert, is het natuurlijk wel de bedoeling dat hij goed begeleid wordt. Van de werkgever vraagt dat een belangrijke tijdsinvestering, een keuze die Aquafin bewust heeft gemaakt. We leidden immers mentoren op om de leerlingen op te vangen en mee op sleeptouw te nemen. Zo geven we niet alleen kansen aan de jongere maar ook aan eigen medewerkers om eens een andere rol op te nemen.

Robin Vanhee is één van de 4 leerlingen die in 2019 praktijkervaring opdeed bij Aquafin. Hij volgt elektromechanische technieken aan Petrus & Paulus West in Oostende en ging aan de slag bij ons operationeel team in Oostende. Elke week trok hij op maandag, dinsdag en woensdagvoormiddag mee de baan op langs onze waterzuiveringsinstallaties en pompstations in de regio voor kleine herstellings- en onderhoudswerken. Mentoren Gino De Langhe en Lorenzo Velle kregen van de leerkrachten van Robin toelichting over het leerplan. Zo wisten ze welke technieken Robin al kende en welke doelstellingen de school voorop stelt. Robin kreeg zo opdrachten die hij aankon en tegelijk uitdagend waren.

Robin is enthousiast over zijn leerperiode bij Aquafin: "Vooral op het vlak van elektriciteit heb ik veel bijgeleerd. Ik heb hier met de nieuwste technieken leren werken en het ging precies ook allemaal sneller dan in de klas. Leren op de werkvloer is echt iets voor mij."