Rioolbuis in circulair zwavelbeton heeft veel lagere CO2-uitstoot

Materialen die gebruikt worden in de infrastructuursector, hebben vaak een grote ecologische voetafdruk. Als grote opdrachtgever stimuleert Aquafin fabrikanten om te investeren in duurzame innovatie waarmee ze een verschil kunnen maken. Betonbedrijf De Bonte Group ontwikkelde een revolutionair nieuw type rioolbuis uit het circulaire zwavelbeton die nu voor het eerst wordt gebruikt in een rioleringsproject van Aquafin in Parike (Brakel). Minister van Omgeving Zuhal Demir testte vandaag eigenhandig de herbruikbaarheid van het materiaal.

Elk jaar legt Aquafin voor het Vlaamse Gewest ongeveer 200 kilometer leidingen aan om het huishoudelijk afvalwater vanuit de gemeentelijke riolen te transporteren naar een rioolwaterzuiveringsinstallatie. De keuze van het buismateriaal dat hiervoor wordt gebruikt, hangt in grote mate af van het projectontwerp. Er bestaan buizen in kunststof, gres (vette klei), cementbeton en nu dus ook zwavelbeton.

Oneindig herbruikbaar

Betonbedrijf De Bonte Group ontwikkelde met Thiotube een rioolbuis die duurzaam is en oneindig herbruikbaar is. In de klassieke samenstelling van een betonbuis vervingen ze het water en cement als bindmiddel door zwavel, een restproduct van olieraffinage. “Voor de productie van dit type buizen is er veel minder energie nodig dan voor de productie van de andere courante materialen, waardoor de CO2-uitstoot minstens 50% tot 85% lager ligt,” zegt Filip De Bonte, CEO van De Bonte Group. “Wat het materiaal nog specialer maakt, is dat het 100% circulair is. Je kan de buis aan een relatief lage temperatuur van 130°C helemaal smelten en nadien opnieuw laten stollen in een andere vorm. En dat oneindig vaak.”

In hetzelfde materiaal ontwikkelde De Bonte eerder al dwarsliggers voor het spoorwegnet (THIOTRACK), en nu dus rioolbuizen, waarvoor de vereisten uiteraard compleet anders zijn. Rioolbuizen transporteren huishoudelijk afvalwater en zijn door de vorming van H2S (waterstofsulfide) gevoelig aan corrosie. Daarom moeten ze zuurbestendig en uiteraard waterbestendig zijn.

rioolbuis in zwavelbeton

De markt uitdagen

Dat de eerste rioolbuizen in zwavelbeton werden aangelegd in een rioleringsproject van Aquafin is geen toeval. De Bonte Group kon al tijdens het ontwikkelingsproces rekenen op de medewerking van de rioolwaterzuiveraar die een aantal testlocaties ter beschikking stelde. “We weten dat de productie van de infrastructuur die we aanleggen, een aanzienlijke ecologische impact heeft, ook al heeft ze het milieuherstellende doel om de vervuilingsdruk op onze waterlopen weg te halen,” legt Danny Baeten, directeur Procesinnovatie van Aquafin uit. “Daarom ondersteunen we initiatieven die durven inzetten op disruptieve innovatie zoals het zwavelbeton van De Bonte Group. Als een van de grote opdrachtgevers van infrastructuurwerken in Vlaanderen en als bedrijf in de milieusector, vinden we het onze rol om fabrikanten uit te dagen op zoek te gaan naar oplossingen met het beste resultaat voor het milieu. In de toekomst willen we bij het ontwerp van rioleringsprojecten de volledige ecologische voetafdruk meer laten doorwegen.”

Minister van Omgeving Zuhal Demir: “Elk initiatief dat zorgt voor gezondere lucht kan op mijn steun rekenen. Zeker wanneer het uit de betonsector komt, die een niet te onderschatten impact op onze omgeving heeft. Via Aquafin ondersteunen we maximaal projecten zoals dit, die helpen om minder CO2 de lucht in te blazen om zo onze klimaatdoelstellingen te halen. Ontwikkelingen als deze dragen bij aan het Vlaanderen van morgen waar we onze longen kunnen vullen met gezonde lucht en onze beken en rivieren krioelen van het leven in plaats van het afval.”

De zwavelbuisbetonnen buis ‘THIOTUBE’ van De Bonte is COPRO gecertificeerd en won in 2021 de Vlario Innovatieprijs in de categorie ‘Technologie’. Het materiaal werd intussen opgenomen in het VLARIO-bestek. Een volgende stap is de opname in het Standaardbestek 250 voor de wegenbouw.

Op de foto test minister Demir eigenhandig de circulariteit van het zwavelbeton tijdens een demo.

Meer lezen

Demir zwavelbeton