Projectoverzicht

A5014016 - Gedwongen verplaatsing leidingen t.h.v. luchthaven
Laatst bijgewerkt: 04 mei 2025

Dit project volgen

  • Krijg belangrijke info
  • Geef je mening over de werken
Ja, stuur me de nieuwsbrief

Startdatum: 12 september 2022

De werken zullen 31 maanden duren

Nieuws en updates

  • 09 okt 2024

    Werken hervatten 14 oktober

     

    Maandag 14 oktober 2024 start de aannemer met de heraanleg van de laatste 40 meter leiding in de Nieuwpoortsesteenweg. 

     

    Het verkeer kan steeds door en wordt geregeld met verkeerslichten. Het verkeer richting Middelkerke kan ter hoogte van de tweede middenberm afwisselend in beide richtingen door. De bedoeling is om de werken te beëindigen voor Kerstmis. 

     

    Dit is afhankelijk van het weer. Aansluitend gebeuren er dan nog enkele kleinere werkjes. 

     

    Werken onderbroken in lente 2023 

     

    Aquafin voerde eerder al werken uit aan de riolering in de Nieuwpoortsesteenweg. In de lente van 2023 werden die werken stopgezet omdat er PFAS was gevonden op de luchthaven. Dit vroeg om een andere aanpak waarvoor nieuwe vergunningen nodig waren. 

     

    Aangepaste werkwijze 

     

    Bij de heropstart van deze werken worden extra maatregelen genomen. 

     

    • We plaatsen damplanken op het luchthaventerrein. Hierdoor moeten we maar een minimum aan grondwater oppompen. 
    • Al het grondwater dat opgepompt wordt, moet gezuiverd worden op PFAS en mag daarna pas geloosd worden. 
    • De grondwerken kunnen enkel plaats vinden onder toezicht van een onafhankelijke erkende bodemsaneringsdeskundige. 
    • We graven bij de werkzones de gronden in lagen af en doen per laag nieuwe PFAS-testen. 
    • Afhankelijk van die resultaten mogen we die gronden hergebruiken als aanvulling ter plaatse of moeten we ze laten wegbrengen.
       
  • 30 mei 2023

    Rioleringswerken Nieuwpoortsesteenweg liggen stil

     

    Sinds enkele maanden worden in opdracht van Aquafin en Farys rioleringswerken uitgevoerd in de Nieuwpoortsesteenweg in Oostende, ter hoogte van de luchthaven. Deze werken liggen ondertussen stil tot minstens midden augustus.

     

    Sinds 13 maart is het luchthaventerrein immers opgenomen als no-regretzone voor PFAS. Dit heeft gevolgen voor:

    • Het grondverzet, waarvoor een conform goedgekeurd technisch verslag beschikbaar moet zijn
    • De grondwaterverlaging, waar de juiste vergunningen voor nodig zijn.

     

    Voor de werken van start gingen, beschikten we over een technisch verslag uit 2021. In dit technische verslag was nog geen sprake van PFAS. Ook hadden we een bemalingsvergunning.

     

    Begin 2023 vroegen we een nieuwe bemalingsvergunning aan omdat er grotere debieten werden opgepompt dan ingeschat en vergund. Deze werd toegekend, maar onmiddellijk niet-uitvoerbaar verklaard omdat in de stalen van het bemalingswater PFAS was aangetroffen. Hierdoor moeten we nieuwe toelatingen aanvragen.

     

    Bijkomende grondanalyses

     

    Aquafin en Farys lieten begin april bijkomende grondanalyses uitvoeren om te testen op de aanwezigheid van PFAS. Verder werd nagegaan tot op welke diepte PFAS aanwezig is in de bodem.

     

    • Grond waarin PFAS aanwezig is, moet worden afgevoerd en gereinigd.
    • Gronden die geen PFAS bevatten, kunnen worden gebruikt om sleuven aan te vullen.

     

    Zolang hier geen duidelijkheid over is, mag en zal er niet worden voortgewerkt.

     

    Sanering grondwater nodig

     

    Omdat rioolbuizen in een droge sleuf moeten worden gelegd, is het nodig om het grondwater te verlagen. Doordat in de stalen van het grondwater PFAS werd gevonden, moeten we het opgepompte grondwater saneren. Na behandeling voldoet het grondwater aan de normen om te lozen.

     

    Voor de saneringsinstallatie is een aparte vergunning nodig. Deze wordt momenteel aangevraagd.

     

    Wanneer herstart werken?

     

    Normaal gezien hadden de werken in mei een nieuwe fase moeten ingaan. Dit is nu uiteraard niet mogelijk.

     

    Om veilig en conform de regels te kunnen werken, wordt er vooraf grondig gecontroleerd en advies ingewonnen. Zodra aan alle regels is voldaan, vatten we de werkzaamheden opnieuw aan.

     

    Tot dan kan het verkeer op de Nieuwpoortsesteenweg door in beide richtingen. Fietsers die in de richting van Oostende rijden, gebruiken het nieuwe fietspad dat nog in onderlaag asfalt ligt.

     

  • 25 apr 2023

    Vrijdag aanleg onderlaag asfalt

     

    Deze week werkt de aannemer de funderingen af in de rijrichting Oostende. Op vrijdag 28 april voorzien we de aanleg van de onderlagen asfalt van het fietspad en van de rijweg.

     

    In de week van 8 mei leggen we opnieuw riolering aan op het terrein van de luchthaven.

     

    Na 23 mei werken we ook in de steenweg, in de rijrichting van Middelkerke. Tot 15 mei kan het verkeer blijven rijden zoals vandaag het geval is.

     

Dit project volgen

  • Krijg belangrijke info
  • Geef je mening over de werken
Ja, stuur me de nieuwsbrief

Nuttige contacten

Contactcenter

03 450 45 45 (elke werkdag van 8u tot 17u)

Contactformulier

Jurgen Claeys

Werfleider aannemer Norré-Behaegel

Locatie werfkeet:

Nieuwpoortsesteenweg (t.h.v. de luchthaven)