Projectoverzicht

A5014016 - Gedwongen verplaatsing leidingen t.h.v. luchthaven
Laatst bijgewerkt: 11 mei 2024

Dit project volgen

  • Krijg belangrijke info
  • Geef je mening over de werken
Ja, stuur me de nieuwsbrief

Startdatum: 12 september 2022

De werken zullen 24 maanden duren

Nieuws en updates

  • 30 mei 2023

    Rioleringswerken Nieuwpoortsesteenweg liggen stil

     

    Sinds enkele maanden worden in opdracht van Aquafin en Farys rioleringswerken uitgevoerd in de Nieuwpoortsesteenweg in Oostende, ter hoogte van de luchthaven. Deze werken liggen ondertussen stil tot minstens midden augustus.

     

    Sinds 13 maart is het luchthaventerrein immers opgenomen als no-regretzone voor PFAS. Dit heeft gevolgen voor:

    • Het grondverzet, waarvoor een conform goedgekeurd technisch verslag beschikbaar moet zijn
    • De grondwaterverlaging, waar de juiste vergunningen voor nodig zijn.

     

    Voor de werken van start gingen, beschikten we over een technisch verslag uit 2021. In dit technische verslag was nog geen sprake van PFAS. Ook hadden we een bemalingsvergunning.

     

    Begin 2023 vroegen we een nieuwe bemalingsvergunning aan omdat er grotere debieten werden opgepompt dan ingeschat en vergund. Deze werd toegekend, maar onmiddellijk niet-uitvoerbaar verklaard omdat in de stalen van het bemalingswater PFAS was aangetroffen. Hierdoor moeten we nieuwe toelatingen aanvragen.

     

    Bijkomende grondanalyses

     

    Aquafin en Farys lieten begin april bijkomende grondanalyses uitvoeren om te testen op de aanwezigheid van PFAS. Verder werd nagegaan tot op welke diepte PFAS aanwezig is in de bodem.

     

    • Grond waarin PFAS aanwezig is, moet worden afgevoerd en gereinigd.
    • Gronden die geen PFAS bevatten, kunnen worden gebruikt om sleuven aan te vullen.

     

    Zolang hier geen duidelijkheid over is, mag en zal er niet worden voortgewerkt.

     

    Sanering grondwater nodig

     

    Omdat rioolbuizen in een droge sleuf moeten worden gelegd, is het nodig om het grondwater te verlagen. Doordat in de stalen van het grondwater PFAS werd gevonden, moeten we het opgepompte grondwater saneren. Na behandeling voldoet het grondwater aan de normen om te lozen.

     

    Voor de saneringsinstallatie is een aparte vergunning nodig. Deze wordt momenteel aangevraagd.

     

    Wanneer herstart werken?

     

    Normaal gezien hadden de werken in mei een nieuwe fase moeten ingaan. Dit is nu uiteraard niet mogelijk.

     

    Om veilig en conform de regels te kunnen werken, wordt er vooraf grondig gecontroleerd en advies ingewonnen. Zodra aan alle regels is voldaan, vatten we de werkzaamheden opnieuw aan.

     

    Tot dan kan het verkeer op de Nieuwpoortsesteenweg door in beide richtingen. Fietsers die in de richting van Oostende rijden, gebruiken het nieuwe fietspad dat nog in onderlaag asfalt ligt.

     

  • 25 apr 2023

    Vrijdag aanleg onderlaag asfalt

     

    Deze week werkt de aannemer de funderingen af in de rijrichting Oostende. Op vrijdag 28 april voorzien we de aanleg van de onderlagen asfalt van het fietspad en van de rijweg.

     

    In de week van 8 mei leggen we opnieuw riolering aan op het terrein van de luchthaven.

     

    Na 23 mei werken we ook in de steenweg, in de rijrichting van Middelkerke. Tot 15 mei kan het verkeer blijven rijden zoals vandaag het geval is.

     

  • 20 mrt 2023

    Rioleringswerken liggen tijdelijk stil

     

    Tot begin mei liggen de rioleringswerken stil. Dan verwachten we de volgende levering van buizen voor de persleiding.

     

    Tot einde april werkt de aannemer aan de bovenbouw van het deel dat vandaag werfzone is. De verkeersafwikkeling blijft tot begin mei zoals ze vandaag is.

     

    Verkeersafwikkeling vanaf begin mei

     

    Vanaf dan rijden de fietsers aan de zuidzijde over het nieuwe fietspad in beide richtingen. Het autoverkeer gebruikt dan de nieuwe rijweg.

     

    De helft van de werfzone (kant Middelkerke) wordt gebruikt voor alternerend verkeer, met verkeerslichten. Dit zal ongetwijfeld zorgen voor verkeershinder. Op dat moment leggen we in het noordelijke deel van de werfzone de resterende persleidingen.

     

    Daarna herstel van de weg

     

    Tegen half juni zouden de rioleringswerken voor de persleiding afgerond zijn. Dan start het wegherstel.

     

    Het is de bedoeling dat tegen het bouwverlof tweerichtingsverkeer mogelijk is, zonder verkeerslichten.

     

    Na het verlof (15 augustus) pakken we het laatste deel van de benedenzone aan. Hiervoor worden terug verkeerlichten geplaatst.

     

    Volgens de huidige planning zijn de werken eind september klaar.

     

Dit project volgen

  • Krijg belangrijke info
  • Geef je mening over de werken
Ja, stuur me de nieuwsbrief

Nuttige contacten

Contactcenter

03 450 45 45 (elke werkdag van 8u tot 17u)

Contactformulier

Jurgen Claeys

Werfleider aannemer Norré-Behaegel

Locatie werfkeet:

Nieuwpoortsesteenweg (t.h.v. de luchthaven)