Minder hinder voor de omgeving

Rioleringswerken zijn meestal ingrijpend, zeker als ze uitgevoerd worden in een dorpskern of op een drukke verbindingsweg. We willen er alles aan doen om de hinder voor de buurt zoveel mogelijk te beperken. Daarom hebben we een gestructureerde Minder hinder-aanpak ontwikkeld, die ook wordt opgenomen in de bestekken voor onze technische partners.

Vanaf ontwerpfase

Hinder beperken start al in de ontwerpfase van een project:

 

  • Alles begint bij het bepalen van de inplantingsplaats. Waar mogelijk wordt er rekening gehouden met vermijdbare maatschappelijke hinder door het tracé eventueel aan te passen. Zo zal bijvoorbeeld getracht worden om aanrijroutes voor ziekenwagens naar een ziekenhuis te vrijwaren.
  • Een voorbereidend grondonderzoek geeft ons de nodige informatie om de meest geschikte uitvoeringstechniek te kiezen.
  • We brengen alle handelaars en openbare instellingen langs het tracé in kaart en onderzoeken hoe we hen tijdens de werken een veilige toegang en laad- en losmogelijkheden kunnen garanderen.
mihi

Tijdens de uitvoering

Wanneer de werken starten, komt het erop aan om de hinder in omvang en in tijd te beperken:

  • Lange trajecten splitsen we op in deelfasen zodat niet de volledige weg op hetzelfde moment open ligt. 
  • Binnen een fase de rioleringsaanleg geleidelijk op. Daardoor blijft de periode waarin woning niet met de wagen toegankelijk zijn, beperkt tot enkele dagen.
  • Zodra de riolering is aangebracht, wordt de sleuf dichtgelegd en moet de aannemer steenslag aanbrengen.
  • Waar nodig voor het comfort, worden rijplaten of brugjes over sleuven voorzien.

 

Tijdig en correct informeren

Ongeveer een jaar voor de werken van start gaan, organiseren we een eerste infoavond voor de buurt. Op dat moment wordt toegelicht waar er precies zal gewerkt worden en waarvoor de werken dienen. Kort voor de startdatum volgt er een tweede infomoment met meer concrete en praktische informatie.

Tijdens de werken ontvangen buurtbewoners infobrieven bij aanvang van elke nieuwe fase of bij een ander sleutelmoment in het project. Die informatie vinden ze ook terug op onze website en/of via de website van de gemeente. Ze kunnen zich bovendien abonneren op de digitale nieuwsbrief over het project die deze informatie nog eens bundelt.

De dag-aan-dag communicatie wordt verzorgd door de aannemer zelf. Hij brengt bewoners op de hoogte wanneer ze bijvoorbeeld tijdelijk niet met de wagen tot bij de woning geraken. Momenteel starten we ook een proefproject met Whatsapp om nog korter op de bal te kunnen spelen.

Communicatie in twee richtingen

We moedigen buurtbewoners en handelaars aan om een afgevaardigde te kiezen die welkom is op de werfvergaderingen. Hij of zij kan de bezorgdheden van de buurt capteren en overbrengen aan het projectteam. Tegelijk kan hij/zij informatie uit de eerste hand in de andere richting aanleveren. Overigens kan elke aangelande de werfleider aanspreken, die tijdens de werken nagenoeg altijd aanwezig is en herkenbaar is aan zijn witte helm. Zijn contactgegevens worden vermeld op de website.

En natuurlijk kunnen bewoners met hun vragen ook terecht bij ons Contactcenter via contact@aquafin.be of 03 450 45 45.